صفحه اصلی / بلاگ / آنچه باید در باره پاور کامپیوتر بدانیم

آنچه باید در باره پاور کامپیوتر بدانیم

آنچه باید در باره پاور کامپیوتر بدانیم

آنچه باید در باره پاور کامپیوتر بدانیم

در هنگام خرید یک دستگاه کامپیوتر باید در باره تک تک قطعات کامپیوتر اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم یک سیستم مناسب کانفیگ و اسمبل کنیم. تا در آینده دچار مشکل نشویم و مجبور به هزینه مجدد نشویم.

منبع تغذیه چیست?

در این مقاله میخواهیم منبع تغذیه (پاور ساپلای) یا PSU که مخفف عبارت POWER SUPPLY UNIT می‌باشد و به معنای واحد منبع تغذیه است را توضیح دهیم.

استفاده از پاورساپلای در کامپیوتر می باید متناسب با دیگر اجزاء سخت افزاری (از جمله RAM , CPU و حافظه های جانبی و …) ما داشته باشد. اگر ما یک پاور ضعیف برای سیستم در نظر بگیریم، کارکرد سیستم دچار خلل می‌شود و ممکن است به سایر قطعات آسیب وارد کند. و برعکس آن اگر برای یک سیستم حداقلی یک منبع تغذیه بالا در نظر بگیریم(البته در کارکرد سیستم خللی وارد نمیشود) مبلغ گزافی هزینه مازاد کردیم که هیچ ثمری ندارد.

کار منبع تغذیه چیست ؟

وظیفه منبع تغذیه این است که انرژی الکتریکی مورد نیاز کلیه قطعات سیستم را تامین کند.

منبع تغذیه جریان متناوب شهری را گرفته و به جریان‌های مستقیم 3.3 ولت ±۵ ولت و ±۱۲ ولت (ولتاژهای استاندارد) تبدیل می نماید.

ولتاژهای 3.3 و 5 در مدارهای دیجیتالی کاربرد دارد و ولتاژ 12 در قطعاتی مانند هارد دیسک‌ها و فن‌های مورد نیاز سیستم به کار میرود.

 

انتخاب پاور مناسب

برای خرید یک پاور مناسب باید توان مورد نیاز کلیه قطعات سیستم را اندازه گرفته و جمع بزنیم و 15 درصد تلورانس در نظر بگیریم. فرض مثال اگر جمع توان قطعات سیستم ما 350 وات بود با توجه به 15 درصد تلورانس یک پاور بالاتر در حدود 380 وات خریداری می‌کنیم.

واحد اندازه گیری منبع تغذیه بر حسب وات (WAT) است و باید در نظر داشته باشیم که توان واقعی (REAL) در خرید منبع تغذیه مد نظر است و اعدادی که به صورت فضائی بر روی بعضی از پاورها میباشد مد نظر نیست. توان واقعی مقدار توانی است که یک منبع تغذیه به صورت عادی می‌تواند تولید کند.

در جدول زیر توانهایی که بعضی از قطعات استفاده میکنند را شرح می‌دهیم و همانطور که گفتیم بعد از جمع توان قطعات 15 درصد به آن اضافه میکنیم.

کارت گرافیک های AGP 30W – 50W
کارت گرافیک های PCI Express 50W – 150W one power connector, 150W – 300W two power connector
کارت توسعه 5W – 10W
درایوهای اپتیکال 20W – 30W
هارد دیسک 15W – 30W
انواع فن 3W (ea.)
برد اصلی 50W – 150W
هر ماژول RAM 15W per stick of RAM
پردازنده CPU 80W – 140W

 

تولیدکنندگان مطرح پاور

CORSAIR

ULTRA

COOLMAX

تسکو

گرین

رید مکس

دیپ کول

ردمکس

ترمالتیک

و….

دیدگاهتان را بنویسید

از خرید شما متشکریم

  • هیچ محصولی در سبد خرید.